Sommarteater 2023

Välkommen på sommarteater till museiområdet vid Korsnäs prästgårdsmuseum!

Vi ger "Kaplan Gabriel Kalm och sonen Pehr Kalm" i nytappning

Speldagar 2023:

16.6 kl 18 , 17.6 kl 13 och 18.6 kl 18

Förhandsbokningar kan göras till mobil nummer

+358 46 5604267 eller till +358 05 5181949

Vuxna 25 €/person programblad inklusive kaffe och bulle

Barn under 15 år 5 €/person programblad inkl. saft och bulle

”Kaplan Gabriel Kalm och sonen Pehr Kalm”

Manus för sommarteatern är skrivet 2021 av skådespelare och manusförfattare Lasse Hjelt. Han kommer att regissera pjäsen. Manuset beskriver en prästfamiljs liv och leverne i ett spännande skede i Finlands historia dvs. Stora Ofreden 1714-1721. Spelplatsen är museiområdet vid Korsnäs prästgårdsmuseum. Vid regn spelas pjäsen inne i Korsnäsgården som är en ungdomslokal i Korsnäs kyrkoby. Kör och musiker leds av Director musices Kjell Lolax. I rollerna deltar unga och vuxna.

Det är spännande att söka sig tillbaka till historiska skeenden och händelser.

Gabriel Kalm var kaplan i Korsnäs kapellförsamling 1694-1714. Den gamla kyrkan där han verkade var byggd på 1600-talet. Gabriel och hans hustru Chatarina bekostade med egna medel målandet av kyrkans predikstol. Den illustrerades med bilder av bibliska personer. Predikstolen finns bevarad med originalmålning och förvaras i klockstapeln. Den gamla kyrkan ansågs för liten i början av 1800-talet, så år 1831 byggdes Korsnäs nuvarande kyrka enligt ritningar av arkitekt C.L. Engel. Den byggdes strax norr om den gamla kyrkan. Samtidigt byggdes den prästgård som numera är ett prästgårdsmuseum.

Gabriel Kalm  levde 1662-1716. Han var son till en länsman i Närpes. Hans andra hustru Chatarina Ross var dotter till borgmästaren Herman Williamsson Ross i Vasa. Under stora ofreden som pågick 1714-1721 flydde Gabriel Kalm och hans  gravida hustru till Sverige. Sonen Pehr Kalm (1716-1779) föddes i Sverige. Fadern dog sex veckor före sonens födelse. Efter fredsslutet 1721 flyttade mor och son till Vasa, där sonen gick i trivialskola. Han inledde småningom studier vid Kungliga Akademien i Åbo. Han var lärjunge till Carl von Linné. Kalm blev professor i ekonomi och rektor för Kungliga Akademien i Åbo. Han var vetenskapsman och forskade i botanik, zoologi och ekonomi. Under flera år gjorde han, på uppdrag av Linné, en forskningsresa i Nordamerika. Linné uppkallade ett helt växtsläkte efter Pehr Kalm. Kalmiasläktet består av flera arter som växer vilt i Nordamerika.